Thursday, February 14, 2013



از برگرداندن يک ايراني پناهنده به ايران جلوگيري کنيم !

گزارشي از يک پناهجوي ايراني در زندان  – مرتضي عبدالعليان 


اداره ايمي گريشن کانادا ميخواهد مجيد نصير خاني را در تاريخ 19 فوريه با يک پرواز به ايران برگرداند . براي اينکه وکيل او اين پرواز را متوقف کند نياز به يک مقدار پول دارد که به دولت فدرال پرداخت نمايد.

ديروز پنجشنبه 7 فوريه از زندان ايمي گريشن به کانون ايراني –کانادايي حقوق بشر ( تورونتو) زنگ زد و ميگفت که قرار است نوزده فوريه مرا از کانادا اخراج کنند . پس از گرفتن نام و محل زندان به او قول دادم که 
 مسله اش را در کانون ايراني – کانادايي حقوق بشر ( تورونتو ) مطرح کرده و روز جمعه 8 فوريه بديدنش در زندان بروم . تمام روز قبل را بفکر او و در حقيقت بفکر گذشته هاي تلخ خود و دوستان و هموطنان ديگرم در سالهاي دور در نقاط مختلف ديگر دنيا افتادم و در ترس اخراج و برگرداندن به ايران . روزجمعه هفته گذشته هم آنقدر برف باريد و باريد که جلوي رفتنم را بگيرد – اما از آنجايي که به او قول داده بودم آرام آرام در جاده پر از برف خودم را به زندان ايمي گريشن در " 385 رکسدل بلوار " در نزديکيهاي فرودگاه تورونتو رساندم - مجيد نصير خاني ميگفت : قبل از اينکه در سال 2001 به خارج بيايد و تقاضاي پناهندگي کند در ايران در محفل هاي خانگي به دين مسيحي گرويده – غسل تعميد ديده و اسمش در انترنت بعنوان مسيحي قيد شده – اما بعد نهادهاي رژيم از طريق همسايه ها از اين محفل مطلع شده و چند تايي را دستگير و زنداني کرده اند  و ميگفت که  مجبور شده است در سال 2001 از ايران خارج شود  – او ميگفت : نخست به آلمان رفتم و چند سالي را در آلمان بسر بردم و سپتامبر 2007 وارد کانادا شدم و تقاضاي پناهندگي دادم و براي امرار معاش خود و دخترم در کانادا در زمينه " دستگاههاي گرم و خنک کننده " شروع به کار کرد م – تا اينکه پس از بيش از پنج سال زندگي در کانادا و بلاتکليفي درپناهندگي  در تاريخ بيست  نوامبر 2012 مامورين ايمي گريشن به خانه ام آمدند و مرا با خود به اينجا آورده اند و از آن تاريخ  تا کنون –  سه ماه است که در زندان ايمي گريشن هستم –
مجيد ميگفت : "از طريق هفته نامه شهروند متوجه کانون ايراني –کانادايي حقوق بشر ( تورونتو ) شدم و بشما زنگ زدم - و کيلم ميگويد صبر داشته باش و برگرداندن تو به ايران را متوقف خواهم کرد – اما الآن ديگر زمان زيادي  براي برگرداندن من نمانده و کسي را هم ندارم – نميدانم چي کار کنم – مغزم درد گرفته – کار و بارم و زندگيم همه چيم داغون شده – تقاضا دارم هموطنانم – نهادها – سازمانها – شخصيت ها يه حرکتي يا کاري برايم بکنند – در حال حاضر نگران دخترم هستم و با برگرداندن من جانم نيز در خطر خواهد بود ."
 با اينکه زمان زيادي تا نوزده فوريه نداريم – به مجيد قول دادم که نخست با وکيلش صحبت کنم و بعد با هماهنگي با دخترش گزارشي از او را در هفته نامه شهروند  بازتاب دهم بلکه نهادها و شخصيت هاي بيشتري از جمله آقاي مريدي وزير  محترم حزب ليبرال با نوشتن نامه  به وزير ايمي گريشن از برگرداندنش به ايران که جانش را بخطر خواهد انداخت جلوگيري کنند . همچنين به او قول دادم که پس از صحبت کردن با هييت مديره کانون ايراني –کانادايي حقوق بشر (تورونتو ) نامه اي به نهادهاي دولتي و ايمي گريشن نوشته و ارسال خواهد شد.
روز شنبه گذشته در نشست جلسه دفاع از روزنامه نگاران در "سيويک سنتر- مل لستمن " که آقاي مريدي وزير  محترم حزب ليبرال هم حضور داشتند مسله مجيد نصير خاني مطرح شد و اميدواريم  با ارسال نامه به مسولين ايمي گريشن از برگرداندن مجيد به ايران جلوگيري بعمل آيد.
 
کانون ايراني –کانادايي حقوق بشر ( تورونتو )
(905)483-6678



      

No comments:

Post a Comment