Sunday, July 28, 2013

گزارش سفر دکتر احمد شهيد گزارشگر وضعيت حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران به تورنتو- کانادا جهت دستيابي به حقايق

گزارش سفر دکتر احمد شهيد گزارشگر وضعيت حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران به تورنتو- کانادا جهت دستيابي  به حقايق



استقبال بي سابقه جامعه ايراني تورنتو کانادا از سفردکتر احمد شهيد گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ايران.
دکتر احمد شهيد در ادامه سفرهاي خود به سراسر جهان جهت دستيابي به حقيقت در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران - از تاريخ 23 تا 28 ژوييه به تورنتو کانادا سفر کردند . ايشان در اين سفر که از روز 24 ژوييه شروع شد با اقشار و نمايندگان مختلف جامعه ايراني ساکن تورنتو کانادا از جمله روزنامه نگاران - اعضاي سازمان دگرباشان جنسي ايراني ( ايرکو) – اعضاي جامعه بهايي – نمايندگان کردها و آذري ( ترکهاي ) مقيم تورنتو – نمايندگان احزاب و سازمانهاي سياسي – فعالين نهادهاي مدني - شخصيت هاي علمي و ....ديدار و گفتگو نمودند . روزانه اين ديدارها  بصورت فردي و يا گروهي از ساعت نه صبح شروع و تا ظهر ادامه داشته – با يک زمان يکساعته براي نهار – مجددا از دو بعد از ظهر شروع تا ساعت پنج يا شش ادامه ميافت  و در مجموع بيش از ده نفر از ايرانيان را هر روزه شامل ميشد.

دکتر احمد شهيد با تيم همراهش جلسات را هدايت ميکرد ند.

اين جلسات که از قبل و با هماهنگي کانون ايراني کانادايي حقوق بشر – تورنتو انجام ميشد افراد و گروههاي مختلف ايراني را در بر ميگرفت . ايرانيان بهمراه مدارک و اسناد و با وقت از قبل تعيين شده به ديدار دکتر احمد شهيد ميآمدند و مسايل و موارد نقض 
حقوق بشر در مورد خود يا گروه خود را با او در ميان ميگذاشتند .

کنفرانس مطبوعاتي
فشرده مطالبي که دکتر احمد شهيد در کنفرانس مطبوعاتي روز جمعه 26 ژوييه در پاسخ به سوالات حاضرين اظهار داشت :
" گزارش من باعث شده تا کشورهاي بيشتري با مسايل نقض حقوق بشر در ايران آشنا شوند . وهمچنين نشان ميدهد که گزارشات من موفقيت آميز بوده است به اين دليل که اگر قبلا کشورهاي بيشتري در مجمع عمومي از ايران پشتيباني ميکردند هم اکنون اين پشتيباني کمتر شده است . گاهي شده يک گزارش من باعث نجات جان يک فرد محکوم به اعدام شده است . ممکن است کسي فکر کند که تلاش من بيهوده است – اما اينطور نيست گزارشات من و ثبت آنها باعث ميشود تا بسياري از موارد نقض حقوق بشر فراموش نشود .در جلسات حقيقت يابي چنانچه کسي ادعا کند در زندان بوده است –من سابقه او را بررسي ميکنم و از دو منبع اطمينان حاصل ميکنم که حرفها و گزارشش موثق هست يا نه . فرق ايران با کشورهاي ديگر مثلا عربستان يا اسراييل اينست که مقامات ايران مرا  از رفتن و ديدن از زندانها و زندانيان منع کرده اند در حاليکه گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور عربستان ميتواند به آن کشور رفته و گزارش تهيه کند و يا مثلا گزارشگر سازمان ملل در امور اسراييل ميتواند به مناطق اشغالي رفته و گزارش تهيه کند . رژيم ايران گزارشات من را قبول ندارد و بر من ميتازد اما خود از گزارشات گزارشگران در امور  ديگر کشورها جهت مقاصد خود استفاده ميکند. در تهيه گزارش تا تاثيرات آن  صبر بخشي از پروسه است. "         

سخنراني در مرکز مانک دانشگاه تورنتو
پس از کنفرانس مطبوعاتي در روز جمعه دکتر شهيد راهي مرکز مانک دانشگاه تورنتو براي ايراد سخنراني شد. بسياري از چهره هاي فعال ايراني بهمراه عده اي از استادان و دانشجويان کانادايي در اين سخنراني حضور داشتند . خلاصه مطالبي  که دکتر شهيد مطرح نمودند چنين بود :
"خوبه که شنودگان من – ايراني و کانادايي با هم در اينجا حضور دارند . من در کارم مستقل عمل ميکنم . سازمان ملل بمن يک کارمند و يک بودجه اي را اختصاص داده براي دستيابي به حقيقت . تا کنون با 500 ايراني مصاحبه کرده ام که اين مصاحبه با فرد يا گروه يک تا يک و نيم ساعت طول کشيده است .با توجه به اينکه از رفتن به ايران براي تهيه گزارش در مورد نقض حقوق بشر توسط رژيم ايران منع شده ام  - اين نوع مصاحبه براي دستيابي به حقيقت تنها وسيله ايست که در اختيار دارم . وسيله ي ديگري که من در اختيار دارم براي اين کار – دو گزارش سالانه است يکي براي مجمع عمومي و ديگري براي شوراي حقوق بشر که هر گزارش نبايد از 10700 کلمه تجاوز کند. در مجمع عمومي 47 عضو سخنراني ميکنند و منهم 45 دقيقه وقت دارم که براي 190 عضو سخنراني کنم . تا کنون 13 قطعنامه عليه ايران صادر شده که رژيم ايران بايد به آنها پاسخ دهد . در نيويورک هم قطعنامه عليه ايران صادر شده که رژيم ايران بايد به آن پاسخ دهد. راي بالا عليه ايران  در مجمع عمومي باعث ميشود تا هييت ايراني نگران شده و پس از بازگشت به ايران تصميماتي در اين مورد اتخاذ نمايد .گزارشات من بر اساس کدها و استانداردهاي سازمان ملل تهيه ميگردد و ما پس از هر گزارش به ايران زمان ميدهيم تا پاسخ دهد . تا بحال در گزارشاتم به 180 مورد نقض حقوق بشر در ايران اشاره کرده ام که  رژيم ايران تعدادي را قبول و بسياري را رد کرده و نديده ميگيرد . رژيم ايران معتقد است که سازمان ملل مخصوصا با گزارشاتش ايران را هدف حملات خود قرار داده – در حاليکه چنين نيست – شوراي حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق بشر در اسراييل و عربستان را هم گزارش ميکند . چنانچه کشوري از سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل  به کشور خود جلو گيري کند نشانگر آنست که در آن کشور اتفاقات بدي افتاده و يا ميافتد که رژيم آن کشور نميخواهد گزارشگر به آنجا سفر کرده و موارد را گزارش کند و اين نگران کننده است . "
دکتر احمد شهيد در ادامه سخنراني اش به موارد متعدد نقض حقوق بشر پرداخت و در پايان به سوالات حاضرين پاسخ گفت که از طريق پروفسور " لوي " استاد دانشگاه تورنتو اداره و مطرح ميشد.
در اين مرحله بدليل زمان کوتاه اگرچه همه علاقمندان نتوانستند با دکتر شهيد ديدار داشته و موارد نقض حقوق بشر را با او در ميان بگذارند اما در مراحل بعدي از طريق" ارتباط اسکايپي " ميتوانند با او به گفتگو نشسته و مدارک خود را به ايشان ارايه دهند.    

کانون ايراني کانادايي حقوق بشر – تورنتو



  
   

No comments:

Post a Comment